web
První klientský rating bank v České republice


Kniha Patrika Nachera: I do hlavy se dá vymluvit díra

11. 09. 2019

STŘEDEČNÍ SERIÁL - KNIHA KONEC FINANČNÍCH NEGRAMOTŮ V ČECHÁCH: Co znamená vymluvit díru do hlavy? Dávejte si pozor na podomní prodejce. ČTĚTE DÁLE!

V našem seriálu vám přinášíme nejzajímavější části knihy o finanční gramotnosti od Patrika Nachera. Jak které přísloví souvisí s aktuálním finančním problémem? Dozvíte se vždy v našem pravidelném středečním seriálu.

Vymluvit díru do hlavy – aneb nejsme-li schopni odolat tlaku, asertivitě a neodbytnosti podomních prodejců, tak s nimi raději nekomunikujme a už vůbec je nepouštějme za práh svého bytu. V našem vlastním zájmu. Jsou to chodící reklamy s naučenými frázemi, často všehoschopní manipulátoři a lumpové. A přitom nejde o žádné specialisty, ale spíše o takové brouky Pytlíky – jednou prodávají elektřinu, podruhé mobilní připojení, jindy zase plyn nebo filtr na vodu a nakonec přijdou s léčivou lampou. No nejsou báječní? Pustíme je dovnitř s jasnou podmínkou, že nic nechceme ani nepotřebujeme, jen si je poslechneme. Oni s tím rádi souhlasí, protože vědí své. A výsledek? Nakonec se necháme zmasírovat a upíšeme se ďáblu. Ono je těžké někoho hodinu poslouchat, nechat ho detailně něco prezentovat, předvádět, nejprve smontovat, pak zase rozmontovávat, a přitom si pak nic nekoupit. Lehce se podléhá určitému nevyřčenému, ale ve vzduchu visícímu závazku. Nebuďme tedy masochisty. Proč si komplikovat život. A vzpomeňme si na japonské přísloví „cizí ústa nezavřeš, nejsou to vrata“. My jsme zákazníci a my si vybíráme čas a místo pro naše autonomní obchodní rozhodování. Chceme uspořit třeba na elektřině, tak si hledejme alternativy. Obráceně to moc nefunguje a důrazně před tím varuji – zazvoní u nás třeba zástupce konkurenčního dodavatele elektřiny a my si v duchu řekneme: jééé, to je náhodička, zrovna jsem to chtěl řešit, aspoň si ušetřím čas a nervy porovnáváním a hledáním a budu to mít hned z krku. Je to sice pohodlné, bezpracné, ale výsledek za to většinou nestojí. TIP: pokud neumíme odmítat, tak podomnímu prodejci elektřiny či jiných služeb řekněme, že byt nám nepatří, jsme tu jen v nájmu a žádné dodavatele měnit nemůžeme. A nyní soupis základní charakteristiky a taktiky podomních prodejců aneb na co se připravit:

ü Podomní prodejci jsou chytří, rafinovaní a pohotoví. Když je jeden „obchodní“ argument prokouknut a prozrazen třeba v médiích, rychle použijí jinou fintu. Jsou tedy vždy o krok napřed. I přesto, že se změní zákon či schválí vyhláška zakazující podomní prodej, najdou cestu, jak takové nařízení vychytrale obejít.

ü Podomní prodejci jsou vždy slušně oblečení, usměvaví, galantní, rozdávající pozitivní energii. Tím hůře se jim říká NE.

ü Podomní prodejci se jako první zajímají o naše faktury za elektřinu nebo plyn, případně chtějí vidět naše smlouvy. Vypadá to sice, že zkoumají podmínky, ale především jim jde o to, si do nové smlouvy opsat potřebné údaje.

ü Podomní prodejci jsou velmi všímaví. Pokud rozpoznají, že nechceme měnit společnost, změní taktiku. Nepřiznají, že nabízejí změnu dodavatele, ale že jde o slevu, bonus, změnu fakturační adresy apod.

ü Podomní prodejci jsou herci, kteří na sebe berou různé převleky. Tyto mimikry většinou neodhalíme. Jednou jsou pracovníky Energetického regulačního úřadu, podruhé zástupci distribuční společnosti, jindy jsou dokonce z České obchodní inspekce či představitelé našeho současného dodavatele nebo „jen“ zástupci průzkumné agentury či přímo Evropské unie, zjišťující spokojenost nás zákazníků.

ü Podomní prodejci mají vždy dobrý a logický důvod pro návštěvu – kontrola nastavení tarifu, kontrola distribuční sazby, kontrola spokojenosti se službami apod.

ü Podomní prodejci také mohou nabízet dárky „zdarma“ i přesto, že jim zatím odmítáme cokoliv podepsat. Pozor na to, jednak to může být taktika, jak se prodejce může „znovu vrátit do hry“, a jednak můžeme následně podepsat jiný dokument, než který jsme mysleli – místo darovací smlouvy, smlouvu obchodní. V tomto případě platí, že „dary činí člověka slepým“.

Další díly našeho seriálu o knize Konec finančních negramotů v Čechách si můžete přečíst ZDE!

NOVOU KNIHU PATRIKA NACHERA SI MŮŽETE ZAKOUPIT PŘÍMO ZDE!

Konec negramotů

Autor: Patrik Nacher


Organizátor         Záštita
Generální mediální partner

Mediální partneři

Partneři