web
První klientský rating bank v České republice


KAZUISTIKA: Pozor na uzavírání smluv po telefonu

07. 12. 2017

ČTVRTEČNÍ SERIÁL - KAZUISTIKA: Reálné příběhy našich čtenářů. Hana udělala velkou chybu, když uzavřela smlouvu po telefonu, aniž by si to vůbec uvědomila. Náprava pak není vůbec lehká. ČTĚTE DÁLE!

Paní Jana pospíchala do práce. I přesto ve shonu přijala telefonický hovor z čísla, které neznala. Představila se jí velmi milá paní a nabídla jí možnost zveřejnit na jejich inzertním serveru tři libovolné inzeráty. Tyto tři místa stály dle telefonické informace 4 500 korun. Paní Jana ale prý měla štěstí - jako stý zákazník získala nárok využít na zkoušku JEDNO inzertní místo zdarma! To slovo jedno je pro další průběh velmi podstatné. O inzeráty je prý velký zájem a každý velmi rychle prodá to, co nabízí a za velmi dobrou cenu. Po sdělení ještě několika dalších nepodstatných informací se paní z telefonu zeptala Jany, zda si přeje nabídku využít a uzavřít smlouvu a službu si „vyzkoušet“. Jana, které měla v hlavě hlavně informaci o tom, že má možnost „vyzkoušet“ službu inzeráty „zdarma“, souhlasila a v tomto duchu se i do telefonu vyjádřila. Od té doby se nic nestalo a to až do uplynutí 14 dnů, což je jinak doba, kdy může spotřebitel odstoupit od smlouvy, po kterých dorazila v písemné podobě faktura na částku 4 500 korun. Jana byla v šoku. Ihned kontaktovala právníka, zda má ještě nějaké možnosti věc řešit nebo musí fakturu zaplatit.

Nový občanský zákoník připustil, respektive přímo popisuje možnost uzavření smlouvy i prostřednictvím telefonu. V takovém případě sdělí prodávající, o co jde, co nabízí, za jakou cenu, a další informace k danému produktu. Pokud zákazník vyjádří souhlas, který je i zaznamenán, je uzavřena smlouva. V praxi to nyní přináší velké problémy, protože jsou soudy zaplavovány spory o platnost či neplatnost takto uzavřené smlouvy. Protože je navíc nový občanský zákoník nový a platí pouze omezenou dobu, neexistují ještě dostatečné judikáty, podle kterých by bylo možné spory posuzovat. 

Při telefonické nabídce se musejí zákazníkovi sdělit informace jako kontaktní údaje, přesné označení zboží nebo služby, popis jejích vlastností apod. a to vše pravdivě a nezkresleně. V tomto konkrétním případě rozhodně nebyly poskytnuty informace v nezkreslené podobě. Především ale nedošlo v rámci telefonního hovoru k upozornění paní Jany na možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření. Tudíž lhůta na odstoupení se mění a Jana měla právo toto učinit do jednoho roku a 14 dnů. A to se také stalo.

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ A REÁLNÉ PŘÍBĚHY NAŠICH ČTENÁŘŮ NALEZNETE ZDE!

Autor: Miroslav Zeman


Generální partner
Organizátor         Záštita
Generální mediální partner

Mediální partneři

Partneři